U.G. Krishnamurti med overs¾ttelser

 

Tim Pallis

 

 

Uppaluri Gopala Krishnamurti blev f¿dt i 1918 i en brahmin familie i Sydindien. Moderen d¿de 7 dage efter f¿dslen og bad bedstefaderen tage sig af den lille.

 

Bedstefaderen kendte Jiddhu Krisnamurti, Anni Besant og Colonel Olkott.

 

U.G. tilbragte sin barndom i Adyar, som er hovedkvarteret for Teosofisk Samfund i Madras. Mange l¾rde, mestre og teosoffer kom til Adyar. Der var endel¿se diskussioner om dharmaen, sammenlignende mystik osv.

 

U.G. f¿lte, at der et eller andet sted var noget galt og blev en sund skeptiker. Hvordan kan man narre sig selv og andre ved at foregive at man er spirituelt udviklet samtidig med at man ikke moralsk kan leve op til det man taler om?

 

Han bryder derfor med Teosofisk Samfund og begynder at studere vesterlandsk filosofi og psykologi ved Madras Universitet. Han bryder derefter med sin brahminske familie baggrund og fjerner den hellige trŒd, som alle brahminer har. Den hellige handelsvirksomheds hykleri.

 

I 1939 bes¿ger han Sri Ramana Maharshi i Tirumvannamalai og stiller ham 3 sp¿rgsmŒl of fŒr 3 svar:

 

Findes sŒdan noget som oplysningen?

Ja, sagde mesteren.

Er der forskellige stadier af den?

Nej, ingen stadier er mulige. Der er kun Žn eneste ting - enten er du der eller slet ikke.

Det som kaldes oplysningen, kan du give det til mig?

Ja, jeg kan give det, men kan du tage imod det?

 

Fra den dag var U.G. tilbage pŒ sporet igen. Hvad er det jeg ikke kan modtage?

 

PŒ hans 49.f¿dselsdag i 1967 gik han til et foredrag i Schweitz for at h¿re Jiddhu Krishnamurti, som talte om det "frie menneske". Pludselig indsŒ han, at det var ham selv, som blev beskrevet.

 

Bevidsthedens frihed var ikke l¾ngere noget "derude", men var netop den mŒde han allerede fungerede pŒ i dette ¿jeblik.

 

Han havde i mange Œr s¿gt at finde ud af, hvad oplysningen var. Nu indsŒ han, at det var selve denne s¿gen, som hindrede ham i at v¾re i den naturlige tilstand. Spirituel eller psykologisk oplysning findes ikke, fordi der hverken er "spirit" eller "psyke". Jeg var idiot, fordi jeg s¿gte noget som ikke eksisterede. Min s¿gen var forbi.

 

Dette medf¿rte en indre energi eksplosion, som fik hans dualistiske tankem¿nster til at kollapse. Intet "selv" og ingen "omverden" fandtes l¾ngere.

 

U.G. taler om den sŒkaldte oplysning i rene fysiske og biologiske begreber.

 

Du mŒ pr¿ve hvert af mine ord og se, om de har nogen som helst relation til den mŒde du fungere pŒ.

 

Jeg er i den vanskelige situation, at jeg ikke kan hj¾lpe dig. Alt, hvad jeg siger er vildledende. Jeg har ikke noget budskab til menneskeheden. Men Žn ting er jeg sikker pŒ. Jeg kan ikke l¿se dit fundamentale dilemma eller redde dig fra dit selvbedrag, og hvis jeg ikke kan hj¾lpe dig, kan ingen!

 

U.G. er pŒ en vis mŒde ¿del¾ggeren Siva. Han stiller sp¿rgsmŒl ved enhver sikkerhed, smadrer alle pŒstande, bryder alle regler, mens han tr¾kker os skrigende og sparkende ind i lyset. Men vi mŒ f¿rst opgive enhver forestilling om en spirituel eller psykologisk udvikling.

 

U.G. kalder den religi¿se mystik og al vor praksis for spirituel materialisme, spirituel darwinisme eller spirituel fascisme.

 

Den indiske filosof Chandrasekhar har sagt f¿lgende om U.G.:

 

Bliv lys! sagde Gud, og der blev totalt m¿rke. Bliv fred! sagde Gud, og der blev verdenskrige. Bliv orden! sagde Gud, og der blev fuldst¾ndigt kaos. Gud sagde da skuffet og desillusioneret: Bliv ingen Gud! og ¿jeblikkeligt blev han U.G.

 

Der findes flere b¿ger med samtaler med U.G.

 

"Tanken er din fjende", "Ingen vej ud", "Sindet er en myte", "Oplysningens mystik", "En seer og hans kone". De er alle ego knusende og meget foruroligende samtaler. Om dem siger han selv:

 

Min l¾re, hvis du vil bruge det ord, har ingen copyright. Det stŒr dig frit for at gengive, distribuere, fortolke, mistolke, forvanske eller pynte pŒ den. G¿r hvad du vil, g¿r dig selv til forfatter af den uden mit samtykke eller nogens tilladelse.

 

U.G. Krisnahmurtis har i "The Mystique" og "Enlightenment" beskrevet sin egen ultimative krise forud for hans opvŒgnen, da han var sikker pŒ, at han skulle d¿:

 

Hele livs energien bev¾gede sig mod et br¾ndpunkt. Hvor det var, ved jeg ikke. SŒ kom det punkt, hvor det hele sŒ ud som bl¾ndeŒbningen i et kamera pr¿vede at lukke sig selv. (Det er den eneste sammenligning jeg kan forestille mig. Den mŒde, jeg beskriver det pŒ her, er meget anderledes end den mŒde det skete pŒ dengang, da der ikke var nogen tilstede, som kunne t¾nke i de baner...) Bl¾ndeŒbningen pr¿vede altsŒ at lukke sig selv, og samtidig var der noget, som pr¿vede at holde den Œben. Efter en stund var der ingen vilje til at g¿re noget som helst, ikke engang at hindre bl¾ndeŒbningen fra at lukke. Pludselig lige med et lukkede den.

Jeg ved ikke, hvad der derefter skete.

 

Der findes ikke en person, ikke "nogen", ikke en adskilt eksistens omgivet af "andre" ting. Mennesket er ikke Žn ting og livet noget andet. Den ene der er, kan ikke opleves, og alt, hvad der kan siges om den, er vildledende.

 

Der er "ingen" her tilstede, som taler, t¾nker, f¿ler smerte eller oplever noget som helst. Ligesom en bold, der kastes mod en v¾g, springer ordene, tankerne, f¿lelserne tilbage igen, det er alt. Alle svar er et direkte resultat af nogle sp¿rgsmŒl. Ellers er der "ingen" hjemme.

 

Det nytter ikke at stille sp¿rgsmŒl vedr¿rende virkeligheden, det er bedre at stille sp¿rgsmŒl vedr¿rende vores mŒl, det vi tror pŒ, vores meninger. Det er dem, man skal frig¿re sig fra, ikke virkeligheden.

 

Man mŒ se sin hj¾lpel¿shed i ¿jnene. Vi t¾nker: "Der mŒ v¾re en vej, der mŒ v¾re en sandhed, som g¿r mig fri. MŒske g¿r jeg ikke det rigtige, hvad hj¾lper mig bedst, eller hvem kan hj¾lpe mig!" Men der er ingen hj¾lp at fŒ. Vi mŒ acceptere det hŒbl¿se i vores situation. SŒ l¾nge vi klynger os til et hŒb, er vi slave af vores dilemma.

 

Der er ingen filosofi, som kan mŒle sig med kroppens naturlige visdom. V¾k med alle forestillinger om livet, d¿den og friheden, og kroppen vil forblive, hvad den er og fungere harmonisk. Den beh¿ver kun lidt mad af og til for at fungere perfekt. Man beh¿ver ikke at g¿re noget som helst.

 

Livet har ingen begyndelse og ingen afslutning.

 

SŒ l¾nge man tror, at man har noget at opgive eller give afkald pŒ for at opnŒ noget, har man ingen fred i sindet.

 

Tilv¾relsen finder sted. Man kan ikke gribe den, holde den fast, udtrykke den eller bruge den til at fremme nogle s¾rlige interesser uden at den smutter v¾k. I det ¿jeblik man fanger den, oph¿rer den at v¾re sand. Den sande tilv¾relse kan under ingen omst¾ndigheder kommunikeres.

 

Livet og d¿den er Žn og ikke to adskilte ting. Hvis man ¿nsker en befrielse, og det virkelig sker, vil man d¿ som person for at kunne v¾re den befriede tilstand.

 

Det at acceptere begr¾nsninger er intelligens. rsagen til vores lidelser er, at vi pr¿ver pŒ at frig¿re os fra vores naturlige begr¾nsninger. Alle handlinger er sŒledes beskafne, at Žn handling begr¾nser den n¾ste. Sp¿rgsmŒlet om handlingens frihed kan ikke engang opstŒ. Albuen b¿jer ikke udad, dette er vores absolutte frihed.

 

Eksistens er alt, hvad der er vigtigt, ikke hvordan man skal leve. Vi har skabt sp¿rgsmŒlet om "hvordan" vi skal leve, og det har skabt et dilemma for os, kroppen er ligeglad.

 

Hvad forskel g¿r det, om man finder friheden eller oplysningen. Man vil alligevel ikke kunne v¾re tilstede for at opleve det. Tilstanden fratager os nemlig alt, hvad vi har, og tilmed os selv. Mens vi er spillevende er vi alligevel d¿de og borte. PŒ en eller anden mŒde holdes kroppen i live, selvom den er gŒet gennem d¿dens port. Alt hvad man har, mister man, alt hvad man er, forsvinder. Der er "ingen" tilbage, og dŽt er netop denne tilv¾relse, som finder sted.

 

Det man derfor mŒ g¿re sig fri af, er den "frihed", som alle taler om, sŒ kan man n¿jes med at iagttage den mŒde man fungerer pŒ og den tilv¾relse, som finder sted.

 

Hvis man overs¾tter dette til religi¿se udtryk, har man misforstŒet det hele. "Religion", "Gud", "Sj¾l", "Salighed", "Frelse", "Oplysning" er blot ord, ideer, som bruges til at fastholde ens psykologiske identitet og kontinuitet. NŒr disse tanker ikke er der mere, er der kun organismens enkle, harmoniske fysiske funktioner tilbage.

 

Organismen fungerer i en tilstand af uafvidenhed. Sp¿rgsmŒlet hvorledes den fungerer kan v¾re videnskabeligt relevant, eksistentielt set er det ganske uinteressant. Det er ogsŒ overfl¿digt at sp¿rge om sine handlinger f¿r, under og efter de finder sted.

 

NŒr det at hŒbe og at fors¿ge at forstŒ ikke er der l¾ngere, sŒ bliver livet meningsfuldt. Livet, ens eksistens, har en enorm levende kvalitet i sig selv. Alle vores forestillinger om k¾rlighed, salighed, uendelig lyksalighed og fred, blokerer blot eksistensens naturlige energi.

 

Selvom man insisterer pŒ, at man skal d¿ engang, sŒ kan man ikke d¿. Selv om man ser andre levende v¾sner d¿, kan man ikke forestille sig sin egen d¿d. Det er umuligt, fordi ens egen d¿d ikke kan opleves af en selv.

 

Vi mŒ give afkald pŒ det eneste, der er v¾rd at give afkald pŒ, nemlig forestillingen om at der overhovedet er noget at give afkald pŒ.

 

Man kan kun opleve noget gennem tanken. Man kan kun opleve sin egen krop ved hj¾lp af tanken. Sanseopfattelsen er der. Vores tanker giver form til kroppen og bestemmer den, ellers er der ingen mŒde man kan opleve den pŒ. Kroppen eksisterer ikke pŒ anden mŒde end som en tanke.

 

Alt eksisterer i forhold til Žn eneste tanke. Denne tanke er "mig". Alt hvad man oplever, og som er basceret pŒ tanken, er en illusion.

 

At v¾re ved bevidsthed er ikke en delt tilstand. Der er ikke to tilstande - bevidsthed og noget andet. Det er ikke sŒledes, at man er bevidst om noget. Den ide, at man kan bruge bevidstheden til at fremkalde en lykkeligere mental tilstand, eller skabe en h¿jere bevidsthed, er absurd.

 

Det er ¿nsket at nŒ et bestemt mŒl, et spirituelt niveau, en s¾rlig erkendelse, som mŒ opgives, ikke livets tall¿se smŒ ¿nsker. Det sŒkaldte "h¿jeste mŒl" er som en horisont, jo mere man n¾rmer sig, des l¾ngere tr¾kker den sig tilbage. Ligesom horisonten er mŒlet der ikke i virkeligheden. Det er en projektion af ens egen usikkerhed, som forsvinder l¾ngere og l¾ngere v¾k jo mere man forf¿lger den.

 

Alt hvad man oplever gennem sin adskillende bevidsthed er en illusion. Faldende bomber er ingen illusion, men oplevelsen af dem er en illusion. Realiteten af den verden, som vi oplever nu, er en illusion, ikke tilv¾relsens verden her og nu.

 

Det er tanken, som af angst har skabt troen pŒ en Gud. Angst nedarves fra generation til generation. Hvis man er sŒ heldig at v¾re fri for angst, er der heller ingen Gud. Det er angst, der er problemet, ikke Gud. At ¿nske at blive fri for angst er netop angst. De fleste elsker deres angst. Afslutningen pŒ angsten er d¿d, og det ¿nsker ingen skal ske. Angstens d¿d er den eneste d¿d.

 

At arbejde pŒ et spirituelt mŒl kunne man kalde for spirituel materialisme, fordi man mŒ bruge en tanke og en l¾ngsel som en stige til at nŒ op. Denne metode er ikke sŒ meget anderledes end de materialistiske mŒls¾tninger vi s¾tter os i det daglige liv. NŒr man ikke handler, men t¾nker, uds¾tter man det sande liv endnu engang til i morgen.

 

At ¿nske at v¾re "uselvisk" eller "oplyst" er meget selvisk, det er at objektivere sig selv, som uselvisk med hŒbet om at denne tanke til sidst vil materialisere sig. Det er spirituel materialisme og spirituel narcissisme.

 

Vi har opfundet et Œndeligt mŒl for at have et hŒb, hŒbet betyder i morgen, hŒbet er n¿dvendigt for i morgen, ikke i dag. Det hŒb vi har om at forstŒ, at finde en mening eller at erkende vores egentlige natur medf¿rer, at vores nuv¾rende tilstand er uden mening og fuld at angst.

 

Den energi vi bruger til at s¿ge dit eller dat tages fra den energi vi skal bruge til at leve. Vor religi¿se tvangsforestilling forbruger en masse energi hel un¿digt. Man mŒ komme til det punkt, hvor man kan se det nyttesl¿se i at s¿ge noget som helst. SŒ bliver tilv¾relsen med Žt v¾rdifuld, og man kan bruge energien til noget praktisk. Det praktiske liv har sin egen mening, som ikke kan beriges af en ekstra spirituel dimension.

 

ForhŒbningen om en l¿sning er en del af din bevidsthed. Den mŒ oph¿re. Der er intet du kan g¿re for at stoppe den. Med andre ord, du kan ikke g¿re andet end at praktisere sadhana; du er d¿mt til at g¿re det. Selv hvis du oph¿rer med sadhana, skaber det en kamp i dig. SŒ vil du erstatte det med en anden praksis.

 

Der er ingen jnana marga (vejen til wisdom). Der er ingen marga (vej) overhovedet. Det er total overgivelse - at kaste hŒndkl¾det i ringen - og det, der sŒ kommer er jnana (visdom). Det er ikke overgivelse i almindelig forstand. Det betyder, at der ikke er noget du kan g¿re. Det er total overgivelse, total hŒbl¿shed. Det kan ikke forŒrsages af din indsats eller vilje. Hvis du ¿nsker at overgive dig til noget, er det kun for at opnŒ noget. Det er derfor jeg bruger ordene "en tilstand af total overgivelse". Det er en tilstand af overgivelse, hvor alle anstrengelser er oph¿rt, hvor alle bev¾gelser i retning af at fŒ noget er slut...

 

Det er meget vanskeligt for dig at forstŒ absurditeten af hele den spirituelle sadhana. (Jeg blokerer sŒledes enhver flugt. Selv dette afl¿b skal blokeres for at bringe dig ind i et hj¿rne. Du skal sŒ at sige bremses indtil d¿den)...Hvad du end g¿r blokerer for, at det finder sted...Hvad du end g¿r pŒ nogen som helst mŒde vil kun styrke eller fordreje det hele.