U.G. Krishnamurti med overs¾ttelser
Tim Pallis
Uppaluri Gopala
Krishnamurti blev f¿dt i 1918 i en brahmin familie i Sydindien. Moderen d¿de 7
dage efter f¿dslen og bad bedstefaderen tage sig af den lille.
Bedstefaderen kendte Jiddhu
Krisnamurti, Anni Besant og Colonel Olkott.
U.G. tilbragte sin barndom i
Adyar, som er hovedkvarteret for Teosofisk Samfund i Madras. Mange l¾rde, mestre
og teosoffer kom til Adyar. Der var endel¿se diskussioner om dharmaen,
sammenlignende mystik osv.
U.G. f¿lte, at der et eller andet
sted var noget galt og blev en sund skeptiker. Hvordan kan man narre sig selv og andre ved
at foregive at man er spirituelt udviklet samtidig med at man ikke moralsk kan
leve op til det man taler om?
Han bryder derfor med Teosofisk Samfund
og begynder at studere vesterlandsk filosofi og psykologi ved Madras
Universitet. Han bryder derefter med sin brahminske familie baggrund og fjerner den
hellige trŒd, som alle brahminer har. Den hellige handelsvirksomheds hykleri.
I 1939 bes¿ger han Sri Ramana
Maharshi i Tirumvannamalai og stiller ham 3 sp¿rgsmŒl of fŒr 3 svar:
Findes sŒdan noget som
oplysningen?
Ja, sagde mesteren.
Er der forskellige stadier af den?
Nej, ingen stadier er mulige. Der
er kun Žn eneste ting - enten er du der eller slet ikke.
Det som kaldes oplysningen, kan du
give det til mig?
Ja, jeg kan give det, men kan du
tage imod det?
Fra den dag var U.G. tilbage pŒ
sporet igen. Hvad
er det jeg ikke kan modtage?
PŒ hans 49.f¿dselsdag i 1967 gik
han til et foredrag i Schweitz for at h¿re Jiddhu Krishnamurti, som talte om
det "frie menneske". Pludselig indsŒ han, at det var ham selv, som
blev beskrevet.
Bevidsthedens frihed var ikke
l¾ngere noget "derude", men var netop den mŒde han allerede fungerede
pŒ i dette ¿jeblik.
Han havde i mange Œr s¿gt at finde
ud af, hvad oplysningen var. Nu indsŒ han, at det var selve denne s¿gen, som
hindrede ham i at v¾re i den naturlige tilstand. Spirituel eller psykologisk
oplysning findes ikke, fordi der hverken er "spirit" eller "psyke".
Jeg var idiot,
fordi jeg s¿gte noget som ikke eksisterede. Min s¿gen var forbi.
Dette medf¿rte en indre energi
eksplosion, som fik hans dualistiske tankem¿nster til at kollapse. Intet
"selv" og ingen "omverden" fandtes l¾ngere.
U.G. taler om den sŒkaldte oplysning
i rene fysiske og biologiske begreber.
Du mŒ pr¿ve hvert af mine ord og
se, om de har nogen som helst relation til den mŒde du fungere pŒ.
Jeg er i den vanskelige situation,
at jeg ikke kan hj¾lpe dig. Alt, hvad jeg siger er vildledende. Jeg har ikke
noget budskab til menneskeheden. Men Žn ting er jeg sikker pŒ. Jeg kan ikke
l¿se dit fundamentale dilemma eller redde dig fra dit selvbedrag, og hvis jeg
ikke kan hj¾lpe dig, kan ingen!
U.G. er pŒ en vis mŒde ¿del¾ggeren
Siva. Han
stiller sp¿rgsmŒl ved enhver sikkerhed, smadrer alle pŒstande, bryder alle
regler, mens han tr¾kker os skrigende og sparkende ind i lyset. Men vi mŒ f¿rst
opgive enhver forestilling om en spirituel eller psykologisk udvikling.
U.G. kalder den religi¿se mystik
og al vor praksis for spirituel materialisme, spirituel darwinisme eller
spirituel fascisme.
Den indiske filosof Chandrasekhar
har sagt f¿lgende om U.G.:
Bliv lys! sagde Gud, og der blev
totalt m¿rke. Bliv fred! sagde Gud, og der blev verdenskrige. Bliv orden! sagde
Gud, og der blev fuldst¾ndigt kaos. Gud sagde da skuffet og desillusioneret:
Bliv ingen Gud! og ¿jeblikkeligt blev han U.G.
Der findes flere b¿ger med
samtaler med U.G.
"Tanken er din fjende",
"Ingen vej ud", "Sindet er en myte", "Oplysningens
mystik", "En seer og hans kone". De er alle ego knusende og meget
foruroligende samtaler. Om dem siger han selv:
Min l¾re, hvis du vil bruge det
ord, har ingen copyright. Det stŒr dig frit for at gengive, distribuere,
fortolke, mistolke, forvanske eller pynte pŒ den. G¿r hvad du vil, g¿r dig selv
til forfatter af den uden mit samtykke eller nogens tilladelse.
U.G. Krisnahmurtis har i "The
Mystique" og "Enlightenment" beskrevet sin egen ultimative
krise forud for hans opvŒgnen, da han var sikker pŒ, at han skulle d¿:
Hele livs energien bev¾gede sig
mod et br¾ndpunkt. Hvor det var, ved jeg ikke. SŒ kom det punkt, hvor det hele
sŒ ud som bl¾ndeŒbningen i et kamera pr¿vede at lukke sig selv. (Det er den
eneste sammenligning jeg kan forestille mig. Den mŒde, jeg beskriver det pŒ
her, er meget anderledes end den mŒde det skete pŒ dengang, da der ikke var
nogen tilstede, som kunne t¾nke i de baner...) Bl¾ndeŒbningen pr¿vede altsŒ at
lukke sig selv, og samtidig var der noget, som pr¿vede at holde den Œben. Efter
en stund var der ingen vilje til at g¿re noget som helst, ikke engang at hindre
bl¾ndeŒbningen fra at lukke. Pludselig lige med et lukkede den.
Jeg ved ikke, hvad der derefter skete.
Der findes ikke en person, ikke
"nogen", ikke en adskilt eksistens omgivet af "andre" ting.
Mennesket er ikke Žn ting og livet noget andet. Den ene der er, kan ikke
opleves, og alt, hvad der kan siges om den, er vildledende.
Der er "ingen" her
tilstede, som taler, t¾nker, f¿ler smerte eller oplever noget som helst.
Ligesom en bold, der kastes mod en v¾g, springer ordene, tankerne, f¿lelserne
tilbage igen, det er alt. Alle svar er et direkte resultat af nogle sp¿rgsmŒl.
Ellers er der "ingen" hjemme.
Det nytter ikke at stille
sp¿rgsmŒl vedr¿rende virkeligheden, det er bedre at stille sp¿rgsmŒl vedr¿rende
vores mŒl, det vi tror pŒ, vores meninger. Det er dem, man skal frig¿re sig
fra, ikke virkeligheden.
Man mŒ se sin hj¾lpel¿shed i
¿jnene. Vi t¾nker: "Der mŒ v¾re en vej, der mŒ v¾re en sandhed, som g¿r
mig fri. MŒske g¿r jeg ikke det rigtige, hvad hj¾lper mig bedst, eller hvem kan
hj¾lpe mig!" Men der er ingen hj¾lp at fŒ. Vi mŒ acceptere det hŒbl¿se i
vores situation. SŒ l¾nge vi klynger os til et hŒb, er vi slave af vores
dilemma.
Der er ingen filosofi, som kan
mŒle sig med kroppens naturlige visdom. V¾k med alle forestillinger om livet,
d¿den og friheden, og kroppen vil forblive, hvad den er og fungere harmonisk.
Den beh¿ver kun lidt mad af og til for at fungere perfekt. Man beh¿ver ikke at
g¿re noget som helst.
Livet har ingen begyndelse og
ingen afslutning.
SŒ l¾nge man tror, at man har
noget at opgive eller give afkald pŒ for at opnŒ noget, har man ingen fred i
sindet.
Tilv¾relsen finder sted. Man kan
ikke gribe den, holde den fast, udtrykke den eller bruge den til at fremme
nogle s¾rlige interesser uden at den smutter v¾k. I det ¿jeblik man fanger den,
oph¿rer den at v¾re sand. Den sande tilv¾relse kan under ingen omst¾ndigheder
kommunikeres.
Livet og d¿den er Žn og ikke to
adskilte ting. Hvis man ¿nsker en befrielse, og det virkelig sker, vil man d¿
som person for at kunne v¾re den befriede tilstand.
Det at acceptere begr¾nsninger er
intelligens. rsagen til vores lidelser er, at vi pr¿ver pŒ at frig¿re os fra
vores naturlige begr¾nsninger. Alle handlinger er sŒledes beskafne, at Žn
handling begr¾nser den n¾ste. Sp¿rgsmŒlet om handlingens frihed kan ikke engang
opstŒ. Albuen b¿jer ikke udad, dette er vores absolutte frihed.
Eksistens er alt, hvad der er
vigtigt, ikke hvordan man skal leve. Vi har skabt sp¿rgsmŒlet om
"hvordan" vi skal leve, og det har skabt et dilemma for os, kroppen
er ligeglad.
Hvad forskel g¿r det, om man
finder friheden eller oplysningen. Man vil alligevel ikke kunne v¾re tilstede
for at opleve det. Tilstanden fratager os nemlig alt, hvad vi har, og tilmed os
selv. Mens vi er spillevende er vi alligevel d¿de og borte. PŒ en eller anden
mŒde holdes kroppen i live, selvom den er gŒet gennem d¿dens port. Alt hvad man
har, mister man, alt hvad man er, forsvinder. Der er "ingen" tilbage,
og dŽt er netop denne tilv¾relse, som finder sted.
Det man derfor mŒ g¿re sig fri af,
er den "frihed", som alle taler om, sŒ kan man n¿jes med at iagttage
den mŒde man fungerer pŒ og den tilv¾relse, som finder sted.
Hvis man overs¾tter dette til
religi¿se udtryk, har man misforstŒet det hele. "Religion",
"Gud", "Sj¾l", "Salighed", "Frelse",
"Oplysning" er blot ord, ideer, som bruges til at fastholde ens
psykologiske identitet og kontinuitet. NŒr disse tanker ikke er der mere, er
der kun organismens enkle, harmoniske fysiske funktioner tilbage.
Organismen fungerer i en tilstand
af uafvidenhed. Sp¿rgsmŒlet hvorledes den fungerer kan v¾re videnskabeligt
relevant, eksistentielt set er det ganske uinteressant. Det er ogsŒ overfl¿digt
at sp¿rge om sine handlinger f¿r, under og efter de finder sted.
NŒr det at hŒbe og at fors¿ge at
forstŒ ikke er der l¾ngere, sŒ bliver livet meningsfuldt. Livet, ens eksistens,
har en enorm levende kvalitet i sig selv. Alle vores forestillinger om k¾rlighed,
salighed, uendelig lyksalighed og fred, blokerer blot eksistensens naturlige
energi.
Selvom man insisterer pŒ, at man
skal d¿ engang, sŒ kan man ikke d¿. Selv om man ser andre levende v¾sner d¿,
kan man ikke forestille sig sin egen d¿d. Det er umuligt, fordi ens egen d¿d
ikke kan opleves af en selv.
Vi mŒ give afkald pŒ det eneste,
der er v¾rd at give afkald pŒ, nemlig forestillingen om at der overhovedet er
noget at give afkald pŒ.
Man kan kun opleve noget gennem
tanken. Man kan kun opleve sin egen krop ved hj¾lp af tanken. Sanseopfattelsen
er der. Vores tanker giver form til kroppen og bestemmer den, ellers er der
ingen mŒde man kan opleve den pŒ. Kroppen eksisterer ikke pŒ anden mŒde end som
en tanke.
Alt eksisterer i forhold til Žn eneste tanke. Denne tanke er
"mig". Alt hvad man oplever, og som er basceret pŒ tanken, er en
illusion.
At v¾re ved bevidsthed er ikke en
delt tilstand. Der er ikke to tilstande - bevidsthed og noget andet. Det er
ikke sŒledes, at man er bevidst om noget. Den ide, at man kan bruge
bevidstheden til at fremkalde en lykkeligere mental tilstand, eller skabe en
h¿jere bevidsthed, er absurd.
Det er ¿nsket at nŒ et bestemt
mŒl, et spirituelt niveau, en s¾rlig erkendelse, som mŒ opgives, ikke livets
tall¿se smŒ ¿nsker. Det sŒkaldte "h¿jeste mŒl" er som en horisont, jo
mere man n¾rmer sig, des l¾ngere tr¾kker den sig tilbage. Ligesom horisonten er
mŒlet der ikke i virkeligheden. Det er en projektion af ens egen usikkerhed,
som forsvinder l¾ngere og l¾ngere v¾k jo mere man forf¿lger den.
Alt hvad man oplever gennem sin
adskillende bevidsthed er en illusion. Faldende bomber er ingen illusion, men
oplevelsen af dem er en illusion. Realiteten af den verden, som vi oplever nu,
er en illusion, ikke tilv¾relsens verden her og nu.
Det er tanken, som af angst har
skabt troen pŒ en Gud. Angst nedarves fra generation til generation. Hvis man
er sŒ heldig at v¾re fri for angst, er der heller ingen Gud. Det er angst, der
er problemet, ikke Gud. At ¿nske at blive fri for angst er netop angst. De
fleste elsker deres angst. Afslutningen pŒ angsten er d¿d, og det ¿nsker ingen
skal ske. Angstens d¿d er den eneste d¿d.
At arbejde pŒ et spirituelt mŒl
kunne man kalde for spirituel materialisme, fordi man mŒ bruge en tanke og en
l¾ngsel som en stige til at nŒ op. Denne metode er ikke sŒ meget anderledes end
de materialistiske mŒls¾tninger vi s¾tter os i det daglige liv. NŒr man ikke
handler, men t¾nker, uds¾tter man det sande liv endnu engang til i morgen.
At ¿nske at v¾re
"uselvisk" eller "oplyst" er meget selvisk, det er at
objektivere sig selv, som uselvisk med hŒbet om at denne tanke til sidst vil
materialisere sig. Det er spirituel materialisme og spirituel narcissisme.
Vi har opfundet et Œndeligt mŒl
for at have et hŒb, hŒbet betyder i morgen, hŒbet er n¿dvendigt for i morgen,
ikke i dag. Det hŒb vi har om at forstŒ, at finde en mening eller at erkende
vores egentlige natur medf¿rer, at vores nuv¾rende tilstand er uden mening og
fuld at angst.
Den energi vi bruger til at s¿ge
dit eller dat tages fra den energi vi skal bruge til at leve. Vor religi¿se
tvangsforestilling forbruger en masse energi hel un¿digt. Man mŒ komme til det
punkt, hvor man kan se det nyttesl¿se i at s¿ge noget som helst. SŒ bliver
tilv¾relsen med Žt v¾rdifuld, og man kan bruge energien til noget praktisk. Det
praktiske liv har sin egen mening, som ikke kan beriges af en ekstra spirituel
dimension.
ForhŒbningen om en l¿sning er en
del af din bevidsthed. Den mŒ oph¿re. Der er intet du kan g¿re for at stoppe
den. Med andre ord, du kan ikke g¿re andet end at praktisere sadhana; du er
d¿mt til at g¿re det. Selv hvis du oph¿rer med sadhana, skaber det en kamp i
dig. SŒ vil du erstatte det med en anden praksis.
Der er ingen jnana marga (vejen
til wisdom). Der er ingen marga (vej) overhovedet. Det er total overgivelse -
at kaste hŒndkl¾det i ringen - og det, der sŒ kommer er jnana (visdom). Det er
ikke overgivelse i almindelig forstand. Det betyder, at der ikke er noget du kan
g¿re. Det er total overgivelse, total hŒbl¿shed. Det kan ikke forŒrsages af din
indsats eller vilje. Hvis du ¿nsker at overgive dig til noget, er det kun for
at opnŒ noget. Det er derfor jeg bruger ordene "en tilstand af total
overgivelse". Det er en tilstand af overgivelse, hvor alle anstrengelser
er oph¿rt, hvor alle bev¾gelser i retning af at fŒ noget er slut...
Det er meget vanskeligt for dig at
forstŒ absurditeten af hele den spirituelle sadhana. (Jeg blokerer sŒledes
enhver flugt. Selv dette afl¿b skal blokeres for at bringe dig ind i et hj¿rne.
Du skal sŒ at sige bremses indtil d¿den)...Hvad du end g¿r blokerer for, at det
finder sted...Hvad du end g¿r pŒ nogen som helst mŒde vil kun styrke eller
fordreje det hele.